Saturday, February 21, 2009

ESTHER...


ESTHER...
koupusan ku ika songulun
ngaran nu manud-tanud doho
ESTHER...
di au ku milo do lihuan

ESTHER...
soroho ngawi janji to
di amu kito mitongkiad
ESTHER...
kada tongkiadai iti piginawaan to

C/O

kada lihuai ngawi
nunu nopo borosnu doho
miruba kito insan tadau
popolombus do suang ginawo

ESTHER...
osorow ku ika kasari
soira kito amu kopiruba
ESTHER...
ko ihad oku do langadon dika

Lagu/Lirik/Penyanyi : Ronn
Sinsuran, KK 1997.


Apa Khabar semuanya?...Hahahaha. ESTHER adalah lagu yang pertama sekali saya buat dalam hidup saya, masa itu saya masih lagi budak hingusan, baru 16 tahun umur. Lagu ini tiada kena-mengena dengan sesiapa yang bernama Esther sama ada yang masih hidup atau telah meninggal dunia dan ini hanyalah imaginasi sahaja ketika membuat lagu dimana ketika itu saya selalu ikut abang saya (Mr. Yahya M) dan kawan-kawan dia pergi Jamming di KK dan saya tengok mereka ini suka buat lagu, jadi untuk tidak mau akun kalah, saya pun buat juga lagu sendiri. Setelah 11 tahun berlalu, pada bulan 3 tahun 2008 barulah saya mendapat peluang untuk merakamkan lagu ini di "Tuni Micro Studio" kendalian saudara Herris Yutui di Johor Bahru, Johor. Dan kini lagu ini saya boleh kongsikan bersama kawan-kawan, saudara-mara, peminat-peminat (cheh!, perasan) dan sesiapa saja. Sesiapa yang mau dengar lagu ini, bolehlah dapatkan album saya berjudul "Ronn-Langad" dalam bentuk CD atau boleh minta DJ Radio Sabah VFM (Mr. DJ Mattinin Yukim atau DJ Maidah Yungkit atau siapa2 saja DJ Radio Sabah VFM Siaran Bahasa Dusun) untuk putarkan di radio dan kalau sudi, anda boleh juga undi lagu Esther ini di Bontugan Sinding, Radio Sabah VFM siaran Bahasa Dusun (rancangan pada setiap hari ahad, jam lebih kurang 9.30 malam) dengan menaip JLD RON dan hantar ke 32776. MTV karaoke album "Ronn-Langad" juga akan berada di pasaran tidak lama lagi. Jangan lupa beli sekadar untuk sokongan (sekadar untuk menikmati seni). Hahahahaha.

Untuk mendapatkan Album "Ronn-Langad" anda boleh menghubungi:

1. Mr. Herris Yutui (Tuni Micro Studio, Johor Bahru)
No tel: 013-7848365

2. Mr. Peter Poninting (DE[Q] Distribution, Bundusan, KK)
No tel: 019-5399010

3. Mr. K.Y Voon (Gunsanggong Music, Kudat, Sabah)

4. Mr. Jatius Bararang ( Isabel Polysound Music, Kota Marudu, Sabah)
No tel: 019-8605531

5. Mr. Jumatri Kolong (Seri Kembangan, Selangor D.E)
No tel: 019-5306899

6. Mr. Juning Mulut (Kampung Batutai, Kota Marudu, Sabah)
No tel: 019-8703706

7. Mr. Yahya Mulut (Kampung Batutai, Kota Marudu, Sabah)
No tel: 019-5048319

8. Mr. Zakaria Mulut (Kilang Langkon, Kota Marudu, Sabah)
NO tel: 019-8965091

9. Mr. Robby Mulut (Kem Harrington, KK, Sabah)
No tel: 0135588361

10. Mr. Ronn (IPD Johor Bahru Selatan, Johor)
No tel: 014-8540555


11. Mr. Badadang (PERTISA)
No tel: 019-8405442

Yang lain-lain, anda cuba-cuba lah tengok di Kadai2 CD, VCD, Kaset berhampiran mana tau ada juga distributor saya hantar. Susah juga bah kalau, saya di sini Johor tapi produk sana Sabah, Negeri di bawah bayu. Promosi pun kurang lagi tu. Hahahaha.

No comments: